Чому не можна нарізати рівно 60 шматків паперу, якщо
будь-який кусок паперу можна розрізати або на 5 або на 7
кусків?
Осмислення нових
знань.
В задачах, де
потрібно з'ясувати, чи можна за допомогою заданих операцій перейти від одного об'єкта до другого, часто корисно знайти "інваріант"
- числову характеристику об'єктів (або функцію з якимись іншими значеннями на
множині об'єктів),-яка не змінюється при вказаних операціях. Якщо при цьому
значення інваріанта на двох об'єктах різні, то
перетворити один в інший неможна. В цілочиеельних та інших "дискретних* задачах інваріантом часто може бути остача від
ділення на 2 (парність) або на інший натуральний
дільник.
Якщо всі
задані операції оборотні, то вся множина об'єктів, над якими вони виконуються, розбивається на класи еквівалентності (два
об'єкти еквівалентні, якщо один з них може бути одержаний з другого за допомогою
даної операції (операцій)).
В задачах, де
потрібно оцінити кількість операцій чи довести, що їх не можна виконувати безліч
разів (наприклад, впевнитись у відсутності "циклу"), іноді буває корисно
придумати функцію, яка після кожної дії (операції)
монотонно зростає (чи спадає).
1. Було 5
аркушів паперу. Деякі з них розрізали на 5 кусків кожний, Потім деякі з
одержаних кусків знову розрізали на 5 кусків і так зробили декілька разів. Чи
могло в результаті виконання таких дій одержатись 1975
кусків?( інваріантна властивість: кількість кусків після розрізання на п’ять
кусків збільшується на чотири. 5+ 4n не рівно1975).
2. На дошці
написано числа 1, 2, 3, ..., 19, 20. Дозволяється
стерти будь-які два числа а і b і замість них написати число (a + b - 1). Яке
число може залишитись на дошці після 19 таких
операцій?
3. На дошці
записано числа 1,2, ..., 20. Дозволяється стерти
будь-які два числа а і b і замінити їх на число аb + а + b. Яке число може
залишитись на дошці після 19 таких операцій?
4. На дошці
написано числа 1, 2, 3, ...,1989. Дозволяється стерти будь-які два числа і
написати замість них різницю. Чи можна досягти того,
щоб на дошці всі числа дорівнювали нулю?
5. В одній вершині куба написали число 1,
в інших нулі. Можна додавати по 1 до чисел, які записані на кінцях довільного
ребра. Чи можна добитися того, щоб всі числа ділились
на 3 ?
6. В кутку квадрата 3x3 стоїть знак
мінус, в усіх інших - плюси. Можна змінити всі знаки в
довільному рядку чи довільному стовпчику на протилежні. Чи можна одержати
таблицю лише з одних плюсів?
7. Круг
поділили на 6 секторів, в кожному лежить по цукерці. За один хід одну цукерку можна перемістити в сусідній сектор. Чи можна
зібрати всі цукерки в одному секторі рівно за 20
ходів?
8. На дошці
записано числа від 1 до 20. За один крок дозволяється пару чисел х, у замінити на число х + у + 5ху.
Чи можна наприкінці отримати число 20002002?
Практична частина
заняття.
Завдання для вироблення умінь
та навичок використовувати властивості інавіанту.
1. Було 4 аркуші паперу. Деякі з них розрізали на
8 частин, потім деякі з цих частин розрізали знову на 8 частин і т. д. Коли
підрахували загальну кількість аркушів, то виявилось,
що їх всього 1986. Довести, що підрахунок був
неправильний.
2. На дошці записано числа від 1 до 20. За один крок дозволяється
пару чисел х, у замінити на число х + у + 5ху. Чи можна наприкінці отримати
число 20002002?
3. Матч між двома футбольними командами
закінчився з рахунком 7 : 4. Довести, що був момент,
коли перша команда забила стільки м'ячів, скільки
другій залишалось забити.
4. Число х замінили на х2 - 210, з одержаним числом зробили те
саме і так 100 разів. Одержали знову число х. Знайти число х.
5. В трьох вершинах квадрата знаходяться три
коники. Вони грають в «чехарду». При цьому коли коник А
стрибає через коника В, то після стрибання від попадає
в точку, яка симетрична точці А відносно точки В. Чи зможе після декількох
стрибків один з коників попасти в четверту вершину даного квадрата?
6. На доійці записані числа від 1 до 20. Можна довільну пару чисел (х;у) замінити на число х + у + 5ху. Чи можна наприкінці
одержати число 19901989?
7. Фігура ходить по
діагоналі прямокутника Іхп (наприклад, для коня це 1x2). При якому п вона зможе попасти з будь-якої клітинки на необмеженій
шаховій дошці?
8. На дошці записані числа від 1 до 20. Можна пару чисел (х;у)
замінити на х + у + ху. Яке число залишиться після 19
операцій?
9. В шести секторах круга лежить по "снікерсу".
Можна одночасно пересунути два "снікерси" в сусідні сектори, рухаючи їх в
протилежних напрямках. Чи можна одержати таке їх розташування: 5,1,0,0,0,0 ?
10. В квадраті 8x8 стоять цілі числа. Можна
додавати по одиниці до всіх чисел довільного квадрата 3x3 або 4x4. Чи завжди
можна добитись того, що всі числа в таблиці ділилися на
3 ?
Немає коментарів:
Дописати коментар