пʼятницю, 5 вересня 2014 р.

ЗРАЗКИ ЗАВДАНЬ ОЛІМПІАД З МАТЕМАТИКИ ДЛЯ УЧНІВ 5-7 КЛАСІВ

Шкільний етап всеукраїнської олімпіади школярів з математики.

            
           Загальні критерії оцінювання завдань наведено в таблиці.
7
Повне правильне розв’язання
6-7
Повне правильне розв’язання. Є невеликі недоліки, які в цілому не впливають на розв’язання.
5-6
Розв’язання в цілому вірне. Однак воно містить ряд помилок, або не                        розглянуті окремі випадки, але може стати правильним після невеликих                         виправлень або доповнень.

4
Правильно  розглянуто один з двох (більш складний) істотних випадків,                      або в задачі типу «оцінка-приклад» вірно отримана оцінка.

2-3
Доведені допоміжні твердження, що допомагають у розв’язанні задачі.

0-1
  Розглянуто окремі важливі випадки за відсутності розв’язання (або при                       помилковому розв’язанні).

0
Розв’язання неправильне, просування відсутні. Розв’язання відсутнє.

 Не можна зменшувати кількість балів за те, що розв’язання занадто довге. Виправлення в роботі (закреслення раніше написаного тексту) також не є підставою для зняття балів. У той же час будь-як завгодно довгий текст розв’язання, що не містить корисних просувань, повинен бути оцінений в 0 балів.


                                                    
                                                       5 клас

1.     У лютому деякого року 2419200 секунд. Чи високосним був цей рік?
(У високосному році 366 днів, в інших - 365 днів).

Відповідь: рік не високосний.

Розв’язання. Число 2419200 ділиться на 7 (перевіряється безпосередньо). Отже, у лютому 28 днів, а рік - звичайний.

Коментар. Повне розв’язання - 7 балів. Можливі розв’язання  з повним обчисленням. У цьому випадку всі викладки повинні бути в розв’язання, тоді оцінка теж 7 балів. Інакше розв’язання оцінюється в 0 балів. Тільки відповідь - 0 балів.

2.     Відновити ребус ВОДА +ВОДА = ЗАВОД (однаковим літерам  відповідають однакові цифри, різним літерам - різні цифри).

Відповідь: 8947+ 8947 = 17894.

 Розв’язання. Зрозуміло, що З = 1 і А ≠ 0 (інакше А = Д = 0). Підставляючи
А = 2, 3, ..., 9, знаходимо єдиний розв’язок  8947 +8947 = 17894.

Коментар. Повне розв’язання - 7 балів. Правильна відповідь - 1 бал. Часткові просування або помилки оцінюються в залежності від їх величини та значущості. Якщо перебрано не всі варіанти, оцінка не може бути більшою за 3 балів.



3.     Розріжте фігуру на малюнку 1 по лініях сітки на чотири однакові, що не є 
     прямокутниками.


1
Відп. А
1
1
1
2
2
4
4
4
3
2
4
3
3
3
2

х
Мал.. 1
х
х
х
х
х
х
х
х
х
х
х
х
х
х
х

м
Відп. Б
м
а
а
а
с
м
м
р
а
с
р
р
р
с
с









Розв’язання. Можливі розв’язання наведені на малюнку.

Коментар. Приклад розрізання оцінюється в 7 балів. Доведення, що кожна фігура містить 4 клітинки - 1 бал.

    4.Сума 2010 натуральних чисел - непарне число. Яким числом - парним або
       непарним - є  добуток цих чисел?

Відповідь: парним.

Розв’язання. Якби  всі числа були непарними, то їх сума була б парною. Отже, серед цих чисел є парне число. Тоді добуток – парний.

Коментар. Повне розв’язання - 7 балів. Доведення  наявності парного доданку - 3 бали. Будь-яка кількість прикладів - 0 балів. Тільки відповідь - 0 балів.


  5.  У числі 7 ****** 1 замініть зірочки цифрами так, щоб сума будь-яких
       трьох сусідніх цифр дорівнювала 11. Знайдіть всі розв’язання і доведіть, що
       інших немає.

Відповідь: 71371371.

Розв’язання. Нехай перша зірочка х, тоді друга 4 - х, третя - 7, четверта знову х, п'ята 4 - х, шоста 7, сьома - х, і вона дорівнює 1. Значить, х = 1, 4 - х = 3.

Коментар. Повне розв’язання - 7 балів. Відповідь - 1 бал.


                                                          Математична олімпіада     6 клас

1.     Чи можна подати число 91 у вигляді суми кількох натуральних чисел, добуток  яких також дорівнює 91?

Відповідь: так.

Розв’язання. Можна взяти числа 13 і 7 та сімдесят одну одиницю. І їх добуток,  і їх сума рівні 91.

Коментар. Приклад - 7 балів.

2.     Вася склав куб з 27 кубиків, а потім пофарбував його поверхню в синій колір. Потім  Петро забрав всі кубики, у яких були пофарбовані хоча б дві грані. Скільки кубиків взяв собі Петро?

Відповідь: 20.

Розв’язання.  З 27 кубиків виходить куб 3 × 3 × 3. Вуглові кубики пофарбовані з трьох сторін (їх 8 штук), кубики, які знаходяться на ребрах, але не в вершинах, пофарбовані з двох сторін (їх 12 штук - по одному на кожному ребрі). Решта кубики пофарбовані з одного боку (знаходяться всередині межі) або не пофарбовані зовсім (центральний кубик). Отже, Петро взяв 8 +12 = 20 кубиків.

Коментар. Повне розв’язання - 7 балів. Відповідь - 1 бал.

3.     Петро і Вася розрізали два однакових прямокутника. У Петра  вийшло два прямокутники з периметром 40 см кожен, а у Васі - два прямокутники з периметром  50 см кожен. Який периметр мали початкові прямокутники?

Відповідь: 60 см.

Розв’язання. Якщо сторони вихідного прямокутника a і b, то у Петра вийшли периметри, рівні  2a+ b = 40, а у Васі - рівні a +2b = 50. Тоді 3a +3b = 40+ 50 = =90.  Звідки 2a+ 2b = 60 - периметри вихідних прямокутників.

Коментар. Повне розв’язання - 7 балів. Якщо складені рівняння - 2 бали.
 Відповідь - 1 бал.

4.     На прямій відмітили  кілька точок. Після цього між кожними двома сусідніми  точками поставили ще по точці. Таку операцію виконали кілька разів  (може бути  один раз). В результаті на прямий виявилося  65 точок. Скільки  точок могло бути  на прямій спочатку?

Відповідь: 2, 3, 5, 9, 17, 33 точок.

Розв’язання. Зауважимо, що коли на прямий відмічено k точок, то проміжків між ними буде k - 1, і якщо у кожний такий проміжок поставити по точці, то всього точок стане
k + (k - 1) = 2k - 1. Тому якщо точок стало  2k - 1 = 65, то перед останньою операцією їх було k = 33. Аналогічно знаходимо, що до цього їх було 17, потім - 9, 5, 3 і 2. Процес міг починатися з будь-якого з етапів.

Коментар. Повне розв’язання - 7 балів. Тільки відповідь - 1 бал. При втраті випадків кількість балів від 2 до 6.

5.     На острові, населення якого становлять тільки лицарі, що говорять правду, і   брехуни, які завжди брешуть, знаходиться науково-дослідний інститут (НДІ). Кожний  із його співробітників зробив одного разу дві заяви: а) в інституті немає і  десятка людей,  що працюють більше від мене; б) принаймні сто осіб в інституті отримують зарплату більшу, ніж моя. Відомо, що навантаження у всіх працівників різне, як і зарплата. Скільки людей працює в НДІ?

Відповідь: 110 осіб.

Розв’язання. Розглянемо співробітника, який працює більше всіх інших. Тоді першою  заяві він не збрехав, тобто він - лицар. Але тоді і друга його заява - правда, отже, знайдуться 100 чоловік в інституті, які отримують більше нього. Бачимо, що з одного боку перші 10 співробітників, які працюють більше, ніж інші - лицарі, а решта - брехуни. З іншого боку, 100 співробітників, які отримують більше за інших - брехуни, а решта - лицарі. Тому всього лицарів і брехунів 110.

Коментар. Повне розв’язання - 7 балів. Відповідь - 1 бал. Обчислення кількості лицарів або кількості брехунів - 3 бали.
                                                 

МАТЕМАТИЧНА ОЛІМПІАДА  7 клас

1.     Відновіть  ребус  КОКА+ КОЛА = ВОДА (однаковим буквам відповідають однакові цифри, різним буквам - різні цифри).

Відповідь: 3930 + 3980 = 7910.

Розв’язання. Очевидно, що А = 0. Тоді О ≠ 0,отже, О = 9. Тоді  К +К +1 = В. Можливі варіанти
1)    К = 1, В = 3,  2) К = 2, В = 5,  3) К = 3, В = 7. К+ Л = 10+ Д (1 переходить в наступний розряд). Перший варіант не підходить, тому що інакше Л = 9, тоді Л співпадає з О. Другий варіант не підходить, оскільки інакше Л = 8 (тоді Д = 0 та А = 0) або Л = 9 (тоді Л збігається з О). У третьому випадку Л = 7, Л = 8, Л = 9. Якщо Л = 7, то Д = 0 і А = 0. Якщо Л = 9, то Л збігається з О. Отже, Л = 8, Д = 1.

Коментар. Повне рішення - 7 балів. Відповідь - 1 бал. Часткові просування або помилки оцінюються в залежності від їх величини та значущості.

2.     Вася задумав три різні ненульові цифри. Петро записав всі дев'ять можливих двозначних чисел, у десятковому записі яких використовувалися тільки ці цифри. Сума записаних чисел дорівнює 231. Знайдіть цифри, задумані Василем.

Відповідь: 1, 2 і 4.

Розв’язання. Нехай a, b, c - задумані цифри. Кожна задумана цифра в кожному розряді використовувалася по три рази. Отже, сума записаних чисел дорівнює 3*10*(a+b+c) + 3*(a+b+c).    Звідси a+b+c = 7. Будемо вважати, що   a < b < c. Тоді a = 1 (так як навіть 2+ 3+ 4 > 7), і b + c = 6. Цій рівності задовольняє тільки одна пара різних цифр, серед яких немає 1, отже, b = 2, c = 4.

Коментар. Повне  розв’язання - 7 балів. Відповідь - 1 бал. Якщо доведено, що a+b+c =7  - 3 бали. Якщо разом із цим доведенням подано правильну відповідь без обґрунтування - 4 бали.

3.     Знайдіть найменше складене число, яке не ділиться  на жодне  із натуральних чисел від 2 до 10.

Відповідь: 121.

Розв’язання. Оскільки число складене, то його можна розкласти на два множники, більших від 1. Так як воно не ділиться на жодне натуральне число від 2 до 10, то обидва множники не менші 11, а саме число не менше 121. Залишилось зауважити, що 121 не ділиться ні на одне натуральне число від 2 до 10.

Коментар. Повне розв’язання - 7 балів. Відповідь - 1 бал. Якщо при правильних міркуваннях отримали число 132 – 4 бали.


    4 . Вовк запросив до себе в гості трьох поросят і Червону Шапочку дивитися
         мультики.  Після перегляду Вовк перерахував кекси на кухні і заявив, що
         двох не вистачає. Як  Вовку за два зважування визначити, хто з'їв кекси? Всі
         кекси важать однаково, всі  поросята (принаймні, коли вони тільки
         прийшли в гості) - теж. Також відомо, що  Червона Шапочка на дієті, тому
         могла з'їсти не більше 1 кексу.

Розв’язання. Очевидно, що іще залишився хоча б один кекс.
                        Зважуємо двох поросят.
а) Якщо П1 = П2, то можливі випадки:
1) П1 і П2 з'їли по 1 кексу. 2) П3 з'їв 2 кекси. 3) П3 і ЧШ з'їли по 1 кексу.
Друге зважування: порівнюємо П1 + Кекс і П3. Якщо П1+ К> П3, то 1 випадок, якщо П1 + К = П3, то 3 випадок, якщо П1+ К <П3, то 2 випадок.
б) Якщо П1> П2, то можливі випадки:
1) П1 і П3 з'їли по 1 кексу. 2) П1 з'їв 2 кекси. 3) П1 і ЧШ з'їли по 1 кексу.
Друге зважування: порівнюємо П1 і П3 + К. Якщо П1> П3 +К, то 2 випадок, якщо
П1 = П3 +К, то 3 випадок, якщо П1 <П3 +К, то 1 випадок.

Коментар. Повне розв’язання - 7 балів. Часткові просування або помилки оцінюються в залежності від їх величини та значущості. Якщо перебрано не всі варіанти, оцінка не може бути більшою за 3 бали.


Немає коментарів:

Дописати коментар