неділя, 8 березня 2015 р.

Лінійні діофантові рівняння з двома невідомими.

Лінійні діофантові рівняння з двома невідомими.


Важливим класом діофантових рівнянь є лінійні рівняння вигляду
ax + bу = c,  де a, b, c – цілі числа.
Зрозуміло, що коли с не ділиться на спільний дільник чисел а та b, то таке рівняння не має розв’язків у цілих числах. Якщо ж а та b взаємно прості, то існує нескінченна множина розв’язків:
x = x0 + bn,
y = y0+ an,
де (x; y) – який-небудь один (частковий) із розв’язків, n Î Z. Справді, якщо (x; y) – розв’язок,
ax0+ by0= с.
Віднімаючи цю рівність від заданого рівняння, дістанемо
а(х- x0)+ b(у- y0) = 0,
звідки                  
х = x+( y-у).
Для того, щоб х було цілим, необхідно, щоб другий з доданків останній рівності був цілим числом. Оскільки а та b – взаємно прості, то (y-у) має ділитися на а. Отже, y0-у = аn, n Î Z. Звідси і знаходимо всі цілочислові розв’язки (х; у) за вказаними вище формулами.


Приклад. Розв’язати у цілих числах рівняння
19х + 97у = 1997.
Розв’язання. Виразимо х через у:
х = .
Надаватимемо змінній у послідовних значень 0, 1 ,… , 18, перебираючи всі можливі остачі від ділення
1997-97у на 19.
Оскільки 19 та 97 – взаємно прості, то
1997-97у
 ділитиметься на 19 лише для одного такого у. Легко  пересвідчитись, що таким значенням є
y = 1.
Тоді
х=100 .
Отже, всі розв’язки данного рівняння у цілих числах задаються рівностями
х = 100+97n
та      
у=1-19 n, n Î Z.
Зауважимо, що, виражаючи х через у при розв’язуванні останнього рівняння, ми могли б записати його також у вигляді
х=105-5у+.
Зрозуміло, що тоді перевіряти подільність чисельника одержуваного дробу на 19 було б значно простіше.
Означення. Рівняння  виду   ах +bу = с  називається лінійне діофантове рівняння з двома невідомими, якщо  а, b, с  – цілі числа, а  ≠ 0, b ≠ 0 , с ≠  0.
Приклад 1:
Приклади лінійних діофантових  рівнянь з двома невідомими:
1)  2х +3у = -5, коефіцієнти рівняння а =2, b =3, с = -5.
2) - х - 3у = 10, коефіцієнти рівняння  а =-1, b = -3, с =10.  
3) 32х +17у = 3, коефіцієнти рівняння а =32, b =17, с =3.  
4) 32/х +17у = 30,5 - це недіофантове рівняння(бо коефіцієнти а та b  являються нецілими числами), проте це лінійне рівняння відносно двох невідомих х та  у.
Зауваження. До виду лінійних діофантових рівнянь з двома невідомими можна звести рівняння виду  pх +qу = g, якщо  p, q, g – звичайні дроби, p  ≠ 0, q ≠ 0 , g ≠  0.
Для цього  досить: записати всі коефіцієнти звичаними дробами і помножити ліву та праву частину рівняння на спільний знаменник, тобто помножити на найменше спільне кратне коефіцієнтів, НСК(p, q, g). Покажемо це на прикладах.
Приклад 2:
1) x/2 +у/3 = 3/5, коефіцієнти рівняння а =0,5; b =1/3;  с =1/5; якщо це рівняння помножити на  спільний знаменник 30, і скоротити коефіцієнти, тоді отримаємо лінійне діофантове рівняння з двома невідомими:  15х +10у = 18.
2)   -0,25 х – у/6 = 1/12, коефіцієнти рівняння  а =-0,25; b =1/6;  с =1/12; якщо це рівняння помножити на  спільний знаменник 12, і скоротити коефіцієнти, тоді отримаємо лінійне діофантове рівняння з двома невідомими:  -3х - 2у = 1. 
3) 1,34х 4,17у = 7,3 коефіцієнти рівняння  а =1,34  ; b =-4,17;  с = 7,3;  якщо це рівняння помножити на на  спільний знаменник 100,  тоді отримаємо лінійне діофантове  рівняння з двома невідомими:  134х - 417у = 730.  
Твердження 1. Лінійне діофантове рівняння з двома невідомими  ах + bу = с можна  розв’язати в цілих числах тоді і тільки тоді, коли число  с ділиться націло на НСД(а, b), тобто с: НСД(а, b).
Припустимо, що для лінійного діофантового рівняння з двома невідомими ах + bу = с
виконується умовa :  n =  a/c; m =  b/c.      Якщо поділити обидві частини рівняння на число с, тоді отримаємо рівняння виду:  nх + mу = 1.  Отже маємо більш краще твердження:
Твердження 2. Лінійне діофантове рівняння з двома невідомими   ах + bу = с можна  розв’язати в цілих числах тоді і тільки тоді, коли НСД(а, b) =1, НСД(а, b) =1, тобто, цілі числа  а та  b – взаємно прості, ( не мають спільного дільника, крім 1).
Приклад 3:
Приклади лінійних діофантових  рівнянь з двома невідомими:
1)  2х +3у = -5, коефіцієнти рівняння а =2, b =3, с = -5, НСД(а, b) = НСД(2, 3)= 1, тому це рівняння має розв’язки в цілих числах.
2) - 6х - 3у = 10, коефіцієнти рівняння  а =-6, b = -3, с =10, НСД(а, b) = НСД(-6, -3) = 3, тому це рівняння не має розв’язків  в цілих числах.
 3) 34х +17у = 51, коефіцієнти рівняння а =34, b =17, с =51, поділимо  обидві частини даного рівняння на 17, отримаємо рівняння 2х +1у = 3. НСД(2, 1) = 1,  при цьому 3: НСД(2, 1), тому це рівняння має розв’язків  в цілих числах.
Метод  «спуску» для лінійних діофантових рівнянь

Перебір варіантів при вирішенні рівняння в цілих числах часто опиняється вельми трудомістким. Тому розглянемо ще один старовинний прийом – метод «спуску» (або метод розсіювання). Таким методом вирішення невизначених (діофантових) рівнянь першого степеня з цілими коефіцієнтами займалися ще в Стародавній Індії. Цим способом іноді у наш час розв’язують такі рівняння.
         Приклад. Розв’язати рівняння в цілих числах:    
19х = 13          (1).
        Розв’язування. Виражаючи  у – невідоме з найменшим по модулю коефіцієнтом через  х  отримаємо:   
                               у = (19х –13):8                (2).
         Тепер потрібно з'ясувати, при яких цілих значеннях х відповідні  значення  у  також є цілими числами. Тобто, виділивши цілу частина, запишемо рівняння (2) таким чином:  
                               у = 2х + (3х –13):8                            (3).
З рівняння (3) виходить, що  у  при цілому значенні  х  матиме ціле значення тільки в тому випадку, якщо вираз (3х –13):8   також матиме ціле значення, замінимо цей вираз на  ціле число z.         Значить
(3х –13):8 = z         (4),
зведемо до розв’язування  рівняння (4) з двома невідомими   х  і  z, тоді його можна записати так:     
3x8z = 13          (5).
        Продовжуючи тим же способом, з рівняння (5) отримаємо:
(8z +13):3 = 2z + (2z +13):3         (6).
         Виходить, невідоме  х  приймає ціле значення при цілому  z  тоді, коли (2z +13): 3     прийматиме ціле значення. Нехай цей вираз рівний  цілому числу p, отримаємо:
р = (2z +13):3               (7)
 або   
3р – 2z = 13            (8).
        Далі:                                     
z = (3р –13):2 = р + (р –13):2                           (9).
       Аналогічно (4) і (7)  (р –13):2  повинно бути цілим числом, підставимо замість цього виразу  ціле значенняотримуємо:    
q = (р –13):2        (10)
перетворимо                                        
 р – 2q = 13              (11).
      З рівняння (11) отримуємо:       
р = 2q + 13              (12).
     Відмітимо, що при будь-яких значеннях 2q   матимемо цілі значення p.
     З рівності (3), (6), (9), (12) за допомогою послідовних підстановок знаходимо наступні вирази для невідомих  х  і   у  рівняння (1):
x = 2z + p = 2(p+q) + p = 3p + 2q =  3(2q + 13) + 2q = 8q + 39
y = 2x + z = 2(8q + 39) + p + q = 16q +78 +(2q +13)+ q =19q + 91.
  Таким чином, формули:    
 x = 8q + 39
y = 19q + 91,
при  q  =  0       … дають можливість знаходити пари чисел, які задовольняють рівняння (1)
     Наведемо приклади таких рішень:
q
-4
-3
-2
-1
0
1
2
3
4
x=8q + 39
7
15
23
31
39
47
55
63
71
y=8q + 91,
15
34
53
72
91
110
129
148
167

Cпосіб знаходження «часткового»  розв’язку діофантового рівняння
Для розв’язування лінійного діофантового рівняння з двома невідомими
ах + bу = с
треба помножити все рівняння на спільний знаменник,  а  потім:
1) перевірити умову розв’язності даного рівняння в цілих числах. Для цього  спочатку ділять обидві частини рівняння на число m = НСД(а, b) , а потім перевіряють умову:
НСД(a/m;  b/m ) = НСД(p;s) = 1, де  a/m = p; b/m = s;
якщо ця умова не виконується, тоді роблять висновок дане рівняння не має розв’язку в цілих числах.
2) якщо рівняння має розв’язок в цілих числах, тоді треба відшукати хоча б одну пару (хо, уо) цілих чисел, яка є розв’язком даного рівняння
ах + bу = с;
(це можна зробити:  методом підбору,  методом Евкліда, графічним способом та іншими способами.)
3) записати всю множину розв’язків лінійного діофантового рівняння з двома невідомими, як множину цілочисельних пар у вигляді
о - ak,  уо+ bk),  де k – довільне ціле число.

Cпосіб розкладу  одиниці  на суму цілочисельних добутків.
При такому способі  розв’язання лінійного діофантового рівняння  ах + bу = с  треба:
1) перевірити  умову  розв’язності  даного  рівняння;
2)  якщо розв’язки існують, тоді  знайти за допомогою алгоритму Евкліда цілочисельний розв’язок  (n; m) для    рівняння:
ах + bу = 1;
3) рівність  ах + bу = 1 помножити на  ціле число  с і отримати:   а(nc) + b(mc) = c,
записати цілочисельну пару   хо = nc,    уо  = mcщо є  розв’язком ах + bу = с.
4) записати всю множину розв’язків лінійного діофантового рівняння з двома невідомими,  як множину цілочисельних пар у вигляді
х = nc - ak,
у  = mc + bk;
або
(хо - ak,  уо+ bk),
де k – довільне ціле число.
Приклад 4:
Розв’язати рівняння в цілих числах
3+ 5= 7
Розв’язання:
1) Перевіримо умову розв’язності: коефіцієнти рівняння
а =3, b =5, с =7,
НСД(3, 5) = 1,
отже  маємо ціле число, якщо 7: НСД(3, 5), тому дане рівняння має множину розв’язків в цілих числах.
2) Знайдемо спочатку який-небудь розв’язок. Тут використаємо  таку ідею, до речі, часто допомагає і при розв’язанні інших завдань.
Спочатку знайдемо одну пару цілих чисел (m; n), яка є  рівняння розв’язком іншого, легшого рівняння:
3x + 5y = 1,
тоді матимемо правильну  рівність:
3m + 5n = 1,
 а для того, щоб знайти один розв’язок (хо, уо)  для рівняння
3x + 5y = 7,
треба буде помножити  правильну рівність 
3m + 5n = 1 на 7.
Продемонструємо цю ідею на практиці.  Оскільки легко встановити, що
3m + 5n = 32 + 5(-1) = 1, то  3x + 5y = 3(27) + 5(-71) = 17
і, отже,
x0 = 14,
y0 = 7 –
це розв’язок даного рівняння (одне з багатьох, не більш!).
3) Отже, маємо дві рівності:
3+ 5= 7, 
3x0 + 5y0 = 7,
Віднімемо одне рівняння з іншого, позначимо
x- x0 і у -y0
через p і g, і отримаємо
3a + 5b = 0.
Звідси ми бачимо, що b ділиться на 3, а  а – на 5. Покладемо p = 5k,  тоді  g = 3k – тут очевидно,  що  k - може бути будь-яким цілим числом. Отже, ми отримуємо набір розв’язків:
х - x0 = 5k
у - y0 = -3k,
звідси маємо, 
x = 14 + 5k;
y = -7 - 3k,
де  k - може бути будь-яким цілим числом. Інших розв’язків, звичайно, немає.
Відповідь: (14 +5k;  -7 -3k), де k – довільне ціле число.
Приклад 5:
Розв’язати рівняння  в цілих числах
3x -12y = 7.
Розв’язання:
1)Це рівняння не має цілих розв’язків. Ліва частина ділиться на 3,  бо НСД(3;12) = 3, тоді як права частина не ділиться на 3.  Звертаємо вашу увагу, що не виконується умова розв’язності: 7 не ділиться на ціло на 3.
Відповідь:  розв’язку в цілих числах рівняння не має.
Приклад 6:
Розв’язати рівняння  в цілих числах
1990x - 173y = 11.
Розв’язання:
1)Числа, що беруть участь у рівнянні, такі великі, що підбором тут конкретного розв’язку не знайти. Проте нам допоможе те, що числа 1990 і 173 взаємно прості (перевірте це). Це означає, що дане рівняння має розв’язки в цілих числах.
2)Отже,  НСД(1990;173) = 1, а це значить, що одиницю  можна подати  у вигляді суми 1990m -173n = 1, де m і n – деякі цілі числа.
Продемонструємо використання алгоритму Евкліда.  Більше число 1990 поділимо на 173 стовпчиком, отримаємо неповну частку 11 і остачу 87. Згідно цього маємо рівність
1990 = 173 11 + 87 ( або 87 = 1990 -17311).                      (3)
Тепер число 173 поділимо на 87 стовпчиком, отримаємо неповну частку 1, а остачу 86. Згідно цього маємо рівність
173 = 871 + 86 ( або 86 = 173 - 871).                      (2)
Далі, число 87 поділимо на 86 стовпчиком, отримаємо неповну частку 1 а остачу 1. Згідно цього маємо рівність
87 = 861 +1 ( або 1 = 87 - 861).                       (1)
Враховуючи рівності (1), (2), (3), які записані в дужках число 1 можна записати отак:
1= 87 – 86 = 87 – (173 - 871) = 872 - 1731 = (1990 - 17311)2 - 1731 = 19902 - 17322 - 1731 = 19902 - 17323 = 1.
Отже, якщо не вдається легко підібрати конкретний розв’язок, як в даному випадку, то, використовуючи алгоритм Евкліда, можна завжди  отримати  потрібну пару:
= 2,
= 23.
Отже, за допомогою такої могутньої зброї, як алгоритм Евкліда, ми отримуємо конкретне вирішення допоміжного рівняння
1990m - 173n = 1:
пару (2, 23).
3) Якщо помножити числа на 11, то отримаємо  
x= 22,
y0 = 253 –
це цілочисельний  розв’язок рівняння
1990- 173= 11.
Далі отримуємо, згідно формул множину цілих розв’язків:
x = 22+173k;  
y = 253 +1990k,
 k - будь-яке ціле число.
Відповідь:  (22+173k; 253+1990k), де k - будь-яке ціле число.

Отже, діофантовими називають алгебраїчні рівняння з раціональними коефіцієнтами з вимогою визначити розв’язки у цілих або раціональних числах. Як правило, діофантові рівняння містять більше однієї невідомої величини, у зв’язку з чим їх ще називають невизначеними рівняннями.
Ми ознайомилися з класом діофантових рівнянь, які є лінійні, тобто це рівняння, які можна звести до вигляду
ax + bx = c, де a, b, c - цілі числа.
Зрозуміло, що коли с не ділиться на спільний дільник чисел а та b, то таке рівняння не має розв’язків у цілих числах. Якщо ж а та b взаємно прості, то існує нескінченна множина розв’язків:
x = xo + bn,
y = yo - an,
де (xo; yo) – який-небудь один (частковий) із розв’язків, n Î Z. Справді, якщо (xo; yo) – розв’язок, ax+ by= с. Віднімаючи цю рівність від заданого рівняння, дістанемо
а(х - xo) + b yo) = 0,
звідки                
х = x+ b(yo-у):a.
Для того, щоб х було цілим, необхідно, щоб другий з доданків останній рівності був цілим числом. Оскільки а та b – взаємно прості, то (yo-у) має ділитися на а. Отже,
yo - у = -аn, n Î Z.
Звідси і знаходимо всі цілочислові розв’язки (х; у) за вказаними вище формулами.
Задача. Розв’язати у цілих числах рівняння  19х + 97у = 1997.
Розв’язання. Виразимо х через у:  х = (1997 - 97y):19.
Надаватимемо змінній у послідовних значень 0, 1 ,… , 18, перебираючи всі можливі остачі від ділення 1997 - 97у  на 19. Оскільки 19 та 97 – взаємно прості, то  1997 - 97у
ділитиметься на 19 лише для одного такого у. Легко пересвідчитись, що таким значенням є y o = 1. Тоді х o = 100 . Отже, всі розв’язки данного рівняння у цілих числах задаються рівностями
х = 100 + 97n     та       у=1-19 n,          n Î Z.
Зауважимо, що, виражаючи х через у при розв’язуванні останнього рівняння, ми могли б записати його також у вигляді  х = 105 - +  (2 - 2y):19.
Зрозуміло, що тоді перевіряти подільність чисельника одержуваного дробу на 19 було б значно простіше.
Задача. Газету розрізали на 7 шматків. Потім вибрали деякі шматки газети і їх теж розрізали на 7 шматків. І продовжили так розрізати ще  кілька разів.  Чи можна в результатів таких розрізань отримати 2017 шматків газети?
Розв'язання. Внаслідок розрізання одного шматка газети на сім частин, загальна кількість шматків газети збільшиться на 6. Це є інваріантна величина. Наприклад, внаслідок розрізання цілої газети отримали 1+ 6 шматків.  Отже, якщо ми виконаємо  n розрізань шматків газети, то в результаті отримаємо 1+6∙n шматків газети. Залишилося розв’язати в  цілих числах рівняння 1+6∙n = 2017.  Отже після 336 розрізань отримаємо  2017.
Відповідь. Можна.
Завдання  для самостійного опрацювання:
1. Знайдіть цілі розв’язки рівняння
1) 21x + 48y = 6;     2) 2x + 8y = 6;     3) 17x + 51y = 68;  4) 6х - 2у = 1.
2. Запишіть розв’язки рівнянь в цілих числах:
1)  х+ 3у = 5;         2) 2х - 5у = 4;     3) 7х + 2у = 13      4) - 6х - 5у = 1.
3. Розвязати в цілих числах невизначені рівняння:
1)   12х + 5у = 17;  2) 5х + 7у = 11; 3) 21х + 19у = 73;   4) 15х - 7у = 19.
4. Розкласти число 200 на суму таких двох цілих додатних чисел, щоб одне з них ділилось на 11, а друге на 13.
5. Розкласти число 800 на суму таких двох цілих додатних чисел, щоб одне з них ділилось на 17, а друге на 23.



Лінійні діофантові рівняння з трьома невідомими.

Розглядають також лінійні діофантові рівняння з більшою кількістю невідомих. Якщо серед чисел а, b, c є принаймні два взаємно прості, то діофантове рівняння
ах + by + cz = d
просто зводиться до рівняння з двома невідомими. Справді, припустивши, що взаємно простими є числа а та b, дістанемо
ах + by = d - cz.
Тоді для кожного цілого z матимемо нескінченне число розв’язків (х;у). При цьому елементи  x та y часткового розв’язку (x; y) виявляється деякими функціями змінної z.
Якщо серед чисел а, b, c немає жодної пари взаємно простих, але найбільший спільний дільник усіх трьох цих чисел дорівнює 1, то для розв’язування рівняння
ах + by + cz = d
поступають так. Нехай  р – найбільший спільний дільник чисел а та b. Тоді
а = ра,
b = pb,
і задане рівняння набирає вигляду
ах + by = .
Для того, щоб це рівняння мало розв’язки в цілих числах, необхідно, щоб дріб у його правій частині був цілим числом. Позначаючи
d-cz = pn,
матимемо:
a1x + b1y = n1,
cz + pn = d.
Оскільки a1 та b1 – взаємно прості, то
х = х0 + b1у = n,
cz + pn = d, kÎZ,
причому х0 та у0 лінійно залежать від n. Оскільки с та р – теж взаємно прості, то рівняння
cz + pn = d
має розв’язки вигляду
z = z0 + pm,
n = n0 cm, mÎZ.
Підставляючи значення n у формулі для х та у, одержимо разом з формулою для z шукані розв’язки (х; у; z).


Задача 10.2. (9-11) Розв’язати в цілих числах рівняння
12х + 15у + 20z = 181.
Розв’язання. Жодні 2 з чисел 12, 15, 20 не є взаємно простими, але найбільший спільний дільник усіх трьох чисел дорівнює  1. Отже, це рівняння має нескінчену кількість розв’язків у цілих числах. Запишемо його у вигляді
4x ­­+ 5y = (181 - 20z)/3.
Тоді
181 – 20z = 3n.
Звідси маємо
20z + 3n = 181.
Оскільки значення
z0 =8 та n0=7
задовольняють останнє рівняння, то
z = 8+3m,
n = 7-10m, mÎz.
Отже , для визначення x,y дістаємо рівняння
4х + 5у = 7 - 20m.
Одним із його з його розв’язків є
х0 = 3 – 5m, у0 = -1.
Тому остаточно маємо:
х = 3 - 5m + 5k,
y = -1 - 4 k,
z = 8 + 3m,
де kÎZ, mÎZ.


Нелінійні діофантові рівняння

Нелінійні діофантові рівняння – це рівняння з декількома невідомими, степінь яких рівна цілому числу, яке не дорівнює одиниці, а коефіцієнти при невідомих – ненульові раціональні числа. 
Наводимо декілька   способів міркування при розв’язання нелінійних діофантових рівнянь.
1)Якщо ліва частина рівняння розкладається на множники, які набувають цілих значень для цілих значень змінних, а права частина рівняння – ціле число, то дане рівняння можна замінити рівносиль­ною йому сукупністю систем рівнянь.
Наприклад, рівняння
х2 - у2 = 13,  де 1∙13=(-13)∙(-1)=(х – у) (х + у)
  рівносильно сукупності 4-ьох систем в цілих числах.
2) Розв'язки рівняння можна знайти, якщо ви­разити одну змінну через іншу і дослідити, для яких значень другої змінної перша змінна набуває цілих значень.
3) Рівняння не має розв'язків у цілих числах, якщо для довільних цілих значень змінної в лівій і правій частинах рівняння одержуються цілі числа, для яких виконується хоча б одна з таких умов:
4)Ліва і права частини під час ділення на деяке ціле число дають різні остачі. Наприклад, у рівнянні n3-n = 3m2+1
для довільних цілих чисел ліва частина рівняння, тобто вираз
n(n - 1)(n + 1),
ділиться на 3, а права частина під час ділення на 3 дає в остачі 1.
5)Остання цифра числа в лівій частині інша, ніж остання цифра числа в правій частині. Наприк­лад, у рівнянні
х2+х -1 = 32у+1
 для довільних натуральних х та у числа, які одер­жуються в лівій частині, закінчуються цифрами 1, 5 і 9, а числа, які одержуються в правій частині, закінчуються цифрами 3 і 7.
6) Одна з частин рівняння є точним квадратом (кубом), але друга частина такою не є. Наприклад, у рівнянні
4m = 3k + 2
ліва частина для довільного натурального m є точним квадратом, тоді як права частина ні для якого нату­рального k не може бути точним квадратом (точний квадрат під час ділення на 3 дає в остачі або 0, або 1).


Рівняння Піфагора

Цікавим прикладом діофантового рівняння є рівняння Піфагора
х2 + у2 = z2,
розв’язки (x; y; z) якого є цілочисловими довжинами відповідно катетів та гіпотенузи у прямокутних трикутниках. Взаємно прості розв’язки цього рівняння знаходять за формулами:
x = m2 - n2,
y = 2mn,
zm2 + n2 ,
де m, n – взаємно прості натуральні числа і m>n. Помноживши кожен із цих розв’язків на натуральні числа k, можна дістати всі розв’язки заданого рівняння.

Таблиця  сторін піфагорових  прямокутних  трикутників                  
m/n
2
4
6
8
10
12
1
3, 4, 5
15, 8,17
35,12,37
63,16,65
99,20,101
143,24,145
3
5,12,13.
7, 24. 25
-------------
55. 48 .73
91. 60, 109
--------------
5
21. 20. 29
9. 40. 41
11, 60, 61
38, 80, 89
-------------
169,120,119
7
45. 28. 53
33. 56. 65
13. 84. 85
15. 112. 113
51. 140. 149
95. 169. 193
9
77. 36. 85
65. 72. 97
------------
17. 144. 145
19. 180. 181
-------------
11
44.117.125
88.105.137
85.132.157
57.176.185
21.220.221
23.264.265
13
52.165.173
104.153.135
133.156.175
105.208.233
69.260.269
25.312.313
15
60.221.229
120.209.241
-----------
161.240.289
-------------
--------------
17
68.285.293
136.273.305
204.253.325
225.273.353
189.340.380
145.408.433
19
76.357.365
152.345.377
228.325.397
297.304.425
261.380.461
217.456.505
21
84.437.445
168.425.457
------------
366.377.505
341.420.541
--------------
23
92.525.533
184.513.540
276.493.565
368.468.593
429.460.629
385.552.673
25
100.621.629
200.609.641
589.300.661
400.561.689
-------------
481.600.769




Приклад. Знайти всі прямокутні трикутники з цілочисловими довжинами сторін, одна з яких дорівнює 1997.
Розвязання. Сторони таких трикутників задовольняють співвідношенню
a2 + b2 = c2.
Оскільки 1997 – просте число , то числа
a, b, c
 мають бути попарно взаємно простими. Зрозуміло, що
2mn≠1997.
Якщо ж
m2-n2 = 1997,
то
(m+n)(m-n) = 1997,
звідки
m + n = 1997,
mn = 1.
Отже
m = 999, n = 998.
Якщо
m2 + n2 = 1997,
то повним перебором по
m Î[1;p], де р = 44 – ціла частина числа ,
знаходимо, що дану рівність при умові m>n задовольняють лише числа
m = 34,
n = 29.
Отже, сторони шуканих трикутників є такими:
 1997,
2·999·998 = 1994004,
9992+9982 = 1994005
та
342-292 = 315,
2·34·29 = 1972,
1997.
     Звичайно, розв’язування діофантового  рівняння значно спрощується, якщо його вдається  звести до знаходження взаємно простих розв’язків.
Наприклад, рівняння
m + n = kmn
при кожному фіксованому цілому k разом з парою (m;n) задовольняє також пара (mр;np), де р довільне ціле число, і навпаки, якщо розв’язки m та n мають спільний дільник р, то після ділення обох цих чисел на р одержимо нову пару чисел, які теж є розв’язками даного рівняння. Якщо ж m та  n – взаємно прості, то з рівняння випливає, що m має ділитися на n, а n на m. Зокрема, при натуральних m та n це можливо лише при m = n = 1. Звідси одержуємо, що задане рівняння має розв’язки в натуральних числах лише при k = 2. При цьому m = n, де n-довільне натуральне число.


Немає коментарів:

Дописати коментар