Завдання з теми «Паралелограми»
1.
Чи завжди
будь-які чотири точки на площині
являються вершинами паралелограма?
А) завжди; б) ніколи; в) в
окремих випадках.
2.
На двох
паралельних прямих взято чотири будь-які точки так, що можна на цих точках
побудувати чотирикутник. Чи завжди ці чотири точки являються вершинами паралелограма?
А) завжди; б) ніколи; в) в окремих
випадках.
3.
Два відрізки
різної довжини в точці перетину діляться навпіл. На кінцях цих відрізків побудовано
чотирикутник. Чи завжди ці чотири
точки являються вершинами паралелограма?
А) завжди; б) ніколи; в) в окремих
випадках.
4.
Дві
паралельні прямі перетинають інші дві парлельні прямі. Чи можна вважати, що
утворений чотирикутник являється паралелограмом?
А) не можна; б)так, це завжди паралелограм; в) в окремих випадках можна.
5.
Взято
будь-які два тупих кута і будь-які два гострих кута. Чи можна вважати, що
утворений чотирикутник цими кутами
являється паралелограмом?
А) не можна; б)так, це завжди паралелограм; в) в окремих випадках можна.
6.
Взято два
рівних відрізки по 1 м, і два рівних
відрізки по 2 м. Чи можна вважати, що утворений чотирикутник цими
відрізками являється паралелограмом?
А) не можна; б)так, це завжди паралелограм; в) в окремих випадках можна.
7.
На папері
взято будь-які три точки. Скількома способами можна вибрати ще одну точку на цій площині так, щоб утворився
паралелограм?
А) жодного; б)так, це одна єдина точка в) можна вибрати трьома способами.
8.
Два
рівнобедрених трикутника розмістили на папері так, що утворився чотирикутник. Чи
можна вважати, що утворений чотирикутник являється паралелограмом?
А) не можна; б)так, це завжди паралелограм; в) в окремих випадках можна.
9.
У
чотирикутника усі сторони рівні. Чи можна вважати, що цей чотирикутник
являється паралелограмом?
А) не можна; б)так, це завжди паралелограм; в) в окремих випадках можна.
10.
У
чотирикутника усі кути рівні. Чи можна вважати, що цей чотирикутник являється
паралелограмом?
А) не можна; б)так, це завжди паралелограм; в) в окремих випадках можна.
11.
У
чотирикутника діагоналі в точці перетину діляться навпіл. Чи можна вважати, що цей
чотирикутник являється паралелограмом?
А) не можна; б)так, це завжди паралелограм; в) в окремих випадках можна.
12.
Одна
діагональ чотирикутника поділила його на два рівних трикутника. Чи можна
вважати, що цей чотирикутник являється паралелограмом?
А) не можна; б)так, це завжди паралелограм; в) в окремих випадках можна.___________________
13.
Одна
діагональ чотирикутника поділила його
іншу діагональ навпіл і перетинає її під прямим кутом. Чи можна вважати, що цей
чотирикутник являється прямокутником?
А) не можна; б)так, це завжди прямокутник; в) в окремих
випадках можна.
14.
Відстань між
двома паралельними сторонами чотирикутника дорівнює відстані між іншими двома
паралельними сторонами чотирикутника. Чи можна вважати, що цей чотирикутник
являється ромб?
А) не можна; б)так, це завжди ромб; в) в окремих випадках можна.
15.
Одна
діагональ чотирикутника поділила його два кути навпіл. Чи можна вважати, що цей
чотирикутник являється ромбом?
А) не можна; б)так, це завжди ромб; в) в окремих випадках можна.
16.
Чи рівні два паралелограми, якщо у
них відповідно рівні: сторона і дві діагоналі?
А) не рівні; б)так, це два рівні паралелограми; в) в окремих випадках
рівні.
17.
Чи рівні два
паралелограми, якщо у них відповідно рівні: дві діагоналі і кут між ними?
А) не рівні; б)так, це завжди рівні паралелограми; в) в окремих випадках
рівні.
18.
Чи рівні два
паралелограми, якщо у них відповідно рівні: дві суміжні сторони і зовнішній кут?
А) не рівні; б)так, це завжди рівні паралелограми; в) в окремих випадках
рівні.
19.
Чи рівні два паралелограми, якщо у
них відповідно рівні: дві суміжні сторони і кут між
ними?
А) не рівні; б)так, це завжди рівні паралелограми; в) в окремих випадках
рівні.
Задачі на властивості паралелограма
20.
Чи існує
паралелограм, у якого сума двох протилежних кутів рівна різниці двох сусідніх кутів? Обгрунтуйте свою відповідь.
21.
У
чотирикутника ABCD протилежні кути рівні: ÐА = ÐС = a, ÐВ = ÐD = b. Чи вірно, що у цього чотирикутника
сума будь-яких двох протилежних кутів
рівна 1800?
22.
У
чотирикутника ABCD протилежні сторони рівні: АВ = СD , CВ = AD. Чи вірно,
що у такого чотирикутника сума будь-яких
двох cусідніх кутів
рівна 1800?
23.
Чи існує
паралелограм, у якого сума двох протилежних кутів у півтори рази менша різниці двох сусідніх кутів? Обгрунтуйте свою
відповідь.
24.
Чи вірно, що
кут між висотами паралелограма, що проведені з вершини тупого кута, дорівнює
одному з кутів паралелограма? Відповідь свою
обгрунтуйте.
25.
Чи вірно, що
висота паралелограма, що проведена з
вершини тупого кута, дорівнює одній із діагоналей
паралелограма? Відповідь свою
обгрунтуйте.
26.
Чи вірно, що
висота паралелограма, що проведена з
вершини тупого кута, дорівнює одній із сторін
паралелограма? Відповідь свою обгрунтуйте.
27.
Чи вірно, що
бісектириса паралелограма, що проведена
з вершини тупого кута, дорівнює одній із сторін паралелограма? Відповідь свою обгрунтуйте.
28.
Чи вірно, що
бісектириса паралелограма, що проведена
з вершини тупого кута, перетинає більшу тільки сторону паралелограма? Відповідь свою обгрунтуйте.
29.
Чи вірно, що
діагоналі паралелограма утворюють кути,
які дорівнюють кутам
паралелограма? Відповідь свою обгрунтуйте.
30.
Чи вірно, що
дві бісектириси паралелограма, що проведена
з вершин тупого і гострого кута,
перпендикулярні і мають точку перетину
тільки на стороні паралелограма?
Відповідь свою обгрунтуйте.
31.
Чи вірно, що
існує безліч різних паралелограмів, у яких рівні сторони, проте не рівні кути.
- За якої умови бісектриса
кута паралелограма перетинає більшу сторону паралелограма.
- За якої умови точка перетину
бісектрис двох кутів паралелограма, прилеглих до однієї сторони, належить
стороні паралелограма?
- За якої умови бісектриси
двох кутів паралелограма, прилеглих до однієї сторони, ділять протилежну
сторону на три рівні частини?
- Довести, що бісектриси кутів
паралелограма, прилеглих до однієї сторони, перетинаються під прямим
кутом.
36.
Сторони паралелограма 10 см і 3
см. Бісектриси двох кутів, прилеглих до більшої сторони, ділять протилежну
сторону на три відрізки. Знайти їх довжини.
37.
Бісектриси кутів паралелограма,
прилеглих до більшої сторони, поділили його сторону на три відрізки, довжини
яких відносяться як 2 : 1 : 2. Обчислити периметр паралелограма, якщо його
менша висота дорівнює 3 см, а один із кутів 150°.
38.
Бісектриса кута паралелограма
перетинає сторону під кутом, який дорівнює одному з кутів паралелограма.
Визначити цей кут.
39.
Із однієї вершини паралелограма
проведено висоту і бісектрису. Між ними утворився кут, що на 30° менший за
гострий кут паралелограма. Знайти кути паралелограма.
40.
Довести, що бісектриса кута
паралелограма ділить навпіл кут між висотами, проведеними з вершини цього
кута.
41.
Периметр паралелограма 48 см.
Бісектриса одного з кутів ділить паралелограм на дві частини, різниця
периметрів яких 6 см. Знайти довжини сторін.
42.
Діагональ паралелограма ділить
його кут у відношенні 1 : 3. Знаючи, що довжини сторін відносяться як 1 : 2,
знайти кути паралелограма.
43.
Периметр паралелограма АВСD дорівнює 30 см, а периметр трикутника АВС –
20 см. Знайти квадрат діагоналі ВD , якщо АВ-АВ = 5 см.
44.
Сторони паралелограма 7 см і 9 см,
а діагоналі відносяться як 4 : 7. Знайти діагоналі паралелограма.
45.
Діагоналі паралелограма дорівнюють
7 см і 11 см, а сторони відносяться як 6 : 7. Обчислити периметр паралелограма.
46.
Висоти паралелограма, проведені з
вершини тупого кута, утворюють кут 30° і дорівнюють 3 см і 5 см. Знайти
периметр паралелограма.
СКЛАДАННЯ ГЕОМЕТРИЧНИХ ЗАДАЧ
Задачі є невід'ємною частиною
курсу геометрії в середній школі. Розв'язування геометричних задач є прекрасною
формою повторення та закріплення вивченого теоретичного матеріалу. Задачі
відіграють важливу роль в справі розвитку
просторових уявлень, логічного
мислення і творчої ініціативи учнів.
Для успішного засвоєння курсу
стереометрії учні повинні розв'язати достатню кількість стереометричних задач
всіх видів: на обчислення, на доведення, на побудову. На жаль, жоден з існуючих
задачників з стереометрії не містить потрібної кількості вправ всіх видів.
Зокрема стабільний задачник з
геометрії Н. Рибкіна також не відзначається повнотою. Майже всі
задачі цього збірника є задачами на обчислення, причому в основному в ході розв'язування
задач геометричні міркування відіграють другорядну
роль, центр ваги перенесено на алгебраїчні перетворення. Задач на побудову дуже
мало.
Тому вчитель у процесі роботи не
може обійтися яким-небудь одним задачником. Йому доводиться мати справу з
кількома посібниками і робити відбір вправ по кожній темі шкільного курсу
стереометрії.
Існуючі збірники стереометричних
задач (стабільний і додаткові), як правило, містять порівняно невелику
кількість вправ до певної теореми, причому вправ так званої «середньої складності».
Проте класи бувають підготовлені по-різному, та й в межах одного класу завжди
є група учнів, які легко розв'язують задачі середньої складності,
але є ті учні, для яких такі задачі (постійно чи протягом
певного часу) важкі. Щоб учитель міг проводити індивідуальну роботу з учнями
даного класу, міг врахувати рівень підготовки учнів паралельних класів, мав
змогу підібрати вправи для повторення (вкінці чверті, навчального року) та для
контрольних робіт (при багатьох варіантах) і екзаменів, йому доведеться
самостійно складати стереометричні задачі до тієї чи іншої теми
курсу.
У методичній літературі питання
складання задач майже не висвітлене, тому значна частина учителів перебільшує
труднощі, зв'язані з складанням геометричних задач, вважаючи, що це надто
складна справа, якою учителеві не варто займатися. Ми дотримуємось іншої думки.
Оскільки без складання задач обійтися не можна, то варто
обізнатися з прийомами складання задач. Після деякої тренувальної роботи
кожний учитель зможе в більшості випадків скласти потрібні йому вправи.
Нижче автор подає свій досвід
складання геометричних задач.
Найчастіше застосовується зміна
числових даних або варіювання умови готової задачі.
В деяких випадках зміна числових
даних може бути здійснена без особливих обмежень (переведення градусів і мінут
в частини прямого кута або в радіани, визначення довжини дуги за її градусною
величиною та радіусом, обчислення сторін многокутника за їх відношенням та
периметром многокутника і т. д.). Інакше стоїть справа, коли величини, які
треба підібрати, зв'язані певними залежностями і повинні задовольняти деякі
додаткові умови.
Нехай, наприклад, ми хочемо
підібрати числові дані до задачі:
«Кут між бічними
ребрами піраміди МА = а і МВ = b дорівнює 60°, а кут між проекціями цих ребер на площину основи піраміди
дорівнює 120°. Визначити
висоту піраміди».
Розв'язавши задачу в загальному
вигляді, знаходимо: Н = ? Якщо ми хочемо
дістати цілочисловий результат (при цілих а та b),
то надавати а та b довільних
натуральних значень не можна. Наприклад, при а = 4, b
= 5 дістанемо: Н = ? Але при а = 13,
b = 14 матимемо
Н = 11.
Такий вдалий підбір числових
даних може виявитися щасливою знахідкою, тому бажано добиватися планомірності
шукань. Тоді, маючи кілька варіантів числових даних, можна вибирати з них
найбільш прийнятні.
При цьому,
як правило, слід підбирати дані не до окремої задачі, а до групи задач, тобто
розглядати в загальному вигляді групу зв'язаних між собою величин: сторони і
площу трикутника, сторони та діагоналі паралелограма, виміри та діагональ
прямокутного паралелепіпеда і т. д.
В такому випадку робота по
складанню задач розпадається на дві частини. Спочатку треба встановити типи
задач, які відповідають виучуваному питанню. Нехай, наприклад, ми підбираємо
вправи до теореми Піфагора. Мова може йти про 6 лінійних елементів: а,
b, с, ас, bc,
hс (тобто про катети, гіпотенузу,
проекції катетів на гіпотенузу та про
висоту, проведену до гіпотенуз!!). Для
розв'язування трикутника досить знати
два з цих елементів; тому початковими даними можуть бути: 1) а, b;
2) а, с; 3) b, с; 4) а, hс; 5) b, hс; 6) с, hс; 7) a, ас; 8) а, bc;
9) b, ас; 10) b, bс; 11) с, ас; 12)
с, bс; 13)
ас, bc; 14)
ас, hс; 15) bc, hс. З цих 15-ти типів треба виключити ті, які
повторюють попередні (наприклад b, с
принципово не відрізняється від а, с). Тоді залишаться типи 1, 2, 4, б, 7, 8,
13, 14. Це означає, що дані про деякий прямокутний трикутник можуть дати матеріал
для 8 задач, що відрізняються одна від одної початковими даними.
СКЛАДАННЯ ЗАДАЧ НА ПАРАЛЕЛОГРАМИ
У
більшості випадків при складанні задач на паралелограми та паралелепіпеди з цілими довжинами сторін та діагоналей досить мати
паралелограм, у якого тільки сторони та діагоналі виражені цілими числами; а
чи виражається площа паралелограма раціональним числом чи ні, для автора задачі немає значення.
Наприклад текст
задачі
«Площі діагональних перерізів та бічна поверхня прямого паралелепіпеда
відповідно дорівнюють 246 см2, 510 см2 та 1092 см2.
Знаючи, що площа основи на 972 см2 більша від площі меншої бічної
грані паралелепіпеда, знайти його
об'єм».
Зважаючи на те, що подібні
задачі, в яких можуть бути використані дані про такі паралелограми, досить
різноманітні, тому таблиця 1 для автора задач стає в нагоді.
Таблиця 1. Таблиця цілочисельних паралелограмів
а
b
d1
d2
|
4
7
7
9
|
5
10
9
13
|
6
7
7
11
|
6
13
11
17
|
7
9
8
14
|
7 11 12
14
|
7
16 13
21
|
7 22 21
25
|
8
9
11
13
|
8 11
9 17
|
8 19 15
25
|
8 27
25 31
|
9 ІЗ 10
20
|
9 17
16 22
|
9
19 20
22
|
9
22 17
29
|
10
11
9
19
|
10 15
11
23
|
10 15
17 19
|
10 23
23 27
|
10 25
19 33
|
11 12
13 19
|
11 13
16 18
|
||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
а
b
d1
d2
|
11
16 15 23
|
11
17
12
26
|
11
18
19
23
|
11
23
20
30
|
11
27
26
32
|
11
29
30
32
|
12
19
13
29
|
13
14
17
21
|
13 16
15 25
|
13 16
11 27
|
13 18
19 25
|
13 19
22 24
|
13
21 11
32
|
13
24 23
31
|
13 26
27 31
|
13 29
24 38
|
14 17
21 23
|
14 23
15 35
|
14
27 25
35
|
15
16 11
29
|
15 20
17 31
|
15 23
22 32
|
15 25
26 32
|
||||
а
b
d1
d2
|
15 25 26 38
|
15
26
29
31
|
16
17
19
27
|
16
21
13
35
|
16
23
27
29
|
16
27 17
41
|
17
19
20
30
|
17
19
12
34
|
17 20
17 33
|
17 21
26 28
|
17 24
19 37
|
17 26
29 33
|
17 28
25 39
|
17 29
18 44
|
17 30
23 43
|
18 19
23 29
|
18
25 23
37
|
18 29
31 37
|
19
22 13
39
|
19 22
27 31
|
19 23
22 36
|
19 25
26 36
|
19
26 15
43
|
||||
а
b
d1
d2
|
19 27 32 34
|
19
28
21
43
|
19
30
29
41
|
20
29
31
39
|
21
22
25
35
|
21
22
13
41
|
21
23
28
34
|
21
25
14
44
|
22 29
21
47
|
22 29
25 45
|
23 24
19 43
|
23 24
23 41
|
23
24 29
37
|
23 27
20 46
|
23 28
15 49
|
23 29
36 38
|
24 29
25 47
|
26 29
15 53
|
27 28
25 49
|
27 29
32 46
|
28 29
15 55
|
28 29
21 53
|
28 29
35 45
|
||||
В існуючих збірниках геометричних
задач використано незначну частину даних цієї таблиці. Проте вона дає дані для
складання, наприклад, таких планіметричних задач:
1.
Одна з сторін паралелограма дорівнює
його діагоналі. Знайти цю сторону, якщо друга сторона і друга діагональ
відповідно дорівнюють а та b
(наприклад, а = 4, b = 9; a = 6, b
= 11; а = 10, b = 27; а = 20, b
= 33; а = 24, b = 41).
2.
Сторони та діагональ паралелограма
становлять арифметичну прогресію з різницею а. Знайти сторони (периметр) паралелограма, якщо друга діагональ
паралелограма дорівнює b (наприклад,
а = 1, b = 19; а = 11, b
= 25; а = 13, b =
23; а = 11, b = 29).
3.
Сторона та діагоналі паралелограма
становлять арифметичну прогресію з різницею а. Знайти діагоналі (або периметр)
паралелограма, якщо друга сторона його дорівнює b
(наприклад, а = 4, b = 10; а = 2, b = 8; а = 6, b
= 18).
4.
Одна з діагоналей паралелограма є
середнє арифметичне його сторін, а друга вдвоє більша від однієї з його
сторін. Визначити сторони (або діагоналі) паралелограма, знаючи, що периметр
його дорівнює 32 см.
5. Знайти діагоналі паралелограма
за його сторонами та різницею (або відношенням) діагоналей.
6. Знайти сторони паралелограма
за його діагоналями та периметром (або різницею сторін, або відношенням
сторін).
7. Діагоналі
паралелограма АВСD перетинаються в
точці О. Знайти діагоналі паралелограма, якщо периметри трикутників АBО і ВСО та периметр паралелограма відповідно
дорівнюють Р1, Р2 та Р3 (наприклад, 16 см, 21
см та 30 см; 20 см, 27 см та 38 см; 3 дм 4 дм та 56 см і т. д.).
9. Одна з
діагоналей паралелограма більша від сторін його відповідно на а
та b, але менша від другої діагоналі на с. Визначити
сторони (або периметр, або діагоналі) паралелограма.
10. Бісектриса
внутрішнього кута паралелограма поділяє одну з його сторін на відрізки по 5 дм,
а діагональ - на відрізки 3 дм та 6 дм. Визначити другу діагональ
паралелограма.
Таблицю 1
зручно використовувати і при складанні задач на медіани трикутника.
В стереометрії таблицю 1
використовують для складання задач на прямі паралелепіпеди. Справа в тому, що,
як легко показати, між площами бічних граней і площами діагональних
перерізів паралелепіпеда існує таке саме співвідношення, як між сторонами і
діагоналями паралелограма. Тому цілком доречні, наприклад, такі задачі.
1.
Площі двох бічних граней паралелепіпеда
дорівнюють 45 см2 та 65 см2, а площі діагональних
перерізів відносяться, як 1:2. Визначити площі діагональних перерізів.
2.
Площі діагональних перерізів
паралелепіпеда дорівнюють 162 см2 та 186 см2. Знайти
бічну поверхню паралелепіпеда, знаючи, що одна з бічних граней в два рази
більша від суміжної бічної грані.
3.
Площі бічних граней трикутної призми
дорівнюють 85 см2, 95 см2 та 1 дм2. Знайти
площу перерізу, проведеного через центр більшої бічної грані та протилежне
бічне ребро.
Але таблиця 1
дає матеріал і про діагоналі прямого паралелепіпеда. Розглянемо, наприклад,
таку задачу: «Визначити бічну поверхню прямого паралелепіпеда, у якого діагоналі
дорівнюють m та n, а сторони основи а та b». Нехай ми вибрали за основу
паралелепіпеда паралелограм, сторони якого дорівнюють 11 см та 16 см, а
діагоналі 15 см та 23 см. Тоді m2 - m2 = 232 - 152 = 304, тобто (m + n)(m - n)
= 304. Припустивши, наприклад, що m + n дорівнює 76, знаходимо: m - n
= 4, тобто m = 40, n
= 36. Правда, при такому підборі, як правило, висота паралелепіпеда виражається
ірраціональним числом. Якщо цього бажають уникнути, то, вибравши основу
паралелепіпеда, надають його висоті такого значення, щоб одна з діагоналей виражалась
цілим числом. В розглянутому прикладі, поклавши висоту паралелепіпеда H = 20 см, дістанемо для діагоналей
паралелепіпеда значення 25 см та 29 см.
При складанні задач на прямокутні
паралелепіпеди використовується таблиця 2, що дає матеріали про виміри та
діагональ прямокутного паралелепіпеда. Як відомо, між цими величинами існує залежність
а2 + b2 + с2
= d2. Тому таблицю 2 можна використовувати в усіх випадках,
коли між величинами, що входять в умову задачі, існує таке співвідношення.
Таблиця 2. Цілі
довжини вимірів і діагоналей прямокутного паралелепіпеда
а
|
1
|
2
|
4
|
1
|
2
|
6
|
3
|
2
|
1
|
8
|
1
|
6
|
6
|
4
|
4
|
4
|
8
|
3
|
3
|
b
|
2
|
3
|
4
|
4
|
6
|
6
|
4
|
5
|
12
|
9
|
6
|
6
|
10
|
5
|
8
|
13
|
11
|
6
|
14
|
с
|
2
|
6
|
7
|
8
|
9
|
7
|
12
|
14
|
12
|
12
|
18
|
17
|
15
|
20
|
19
|
16
|
16
|
22
|
18
|
d
|
3
|
7
|
9
|
9
|
11
|
11
|
13
|
15
|
17
|
17
|
19
|
19
|
19
|
21
|
21
|
21
|
21
|
23
|
23
|
(Продовження табл. 2)
а
|
6
|
9
|
12
|
2
|
2
|
2
|
7
|
10
|
3
|
11
|
12
|
5
|
6
|
6
|
14
|
1
|
4
|
8
|
8
|
b
|
13
|
12
|
15
|
7
|
10
|
14
|
14
|
10
|
16
|
12
|
16
|
6
|
14
|
21
|
18
|
8
|
7
|
8
|
20
|
с
|
18
|
20
|
16
|
26
|
25
|
23
|
22
|
23
|
24
|
24
|
21
|
30
|
27
|
22
|
21
|
32
|
32
|
31
|
25
|
d
|
23
|
25
|
25
|
27
|
27
|
27
|
27
|
27
|
29
|
29
|
29
|
31
|
31
|
31
|
31
|
33
|
33
|
33
|
33
|
а
|
1
|
6
|
15
|
3
|
3
|
8
|
12
|
2
|
2
|
10
|
13
|
14
|
19
|
4
|
4
|
9
|
12
|
23
|
b
|
18
|
10
|
18
|
8
|
24
|
24
|
21
|
19
|
26
|
14
|
14
|
22
|
22
|
12
|
24
|
24
|
24
|
24
|
с
|
30
|
33
|
26
|
36
|
28
|
27
|
28
|
34
|
29
|
35
|
34
|
29
|
26
|
39
|
33
|
32
|
31
|
24
|
d
|
35
|
35
|
35
|
37
|
37
|
37
|
37
|
39
|
39
|
39
|
39
|
39
|
39
|
41
|
41
|
41
|
41
|
41
|
Деякі дані таблиці 2
можна використовувати при складанні задач на правильні чотирикутні призми
(наприклад, а = 2, H = 1; а = 4, H = 7; а = 6, H
= 7; а = 12, H = 1; а = 6, H
= 17; а = 10, H = 23; а = 8, H
= 31; а = 24, H = 23). Оперуючи двома з трьох величин
(а - сторона основи, H -
висота, d - діагональ призми), можна
скласти ряд задач на визначення поверхні або об'єму правильної чотирикутної
призми.
Часто таблицю 2 використовують для задач на перетин
прямого тригранного кута площиною. Відомо,
що коли площина перетинає ребра прямого тригранного кута М в точках А, В та С,
то сума квадратів площ трикутників МАВ, МАС та МВС (так званих граней-катетів)
дорівнює квадрату площі трикутника АВС (так званої грані-гіпотенузи).
Якщо прийняти величини a, b
та с з таблиці 2 за площі граней-катетів, то величина d
відповідатиме площі грані-гіпотенузи. Нехай ми, наприклад, вирішили використати
такі дані: а = 1, b = 4, c = 4, d
=
9. Позначимо відрізки ребер МА = х, МВ = у, МС = z.
Дістанемо систему рівнянь: ху = 2, хz = 8, уz = 16. Ця система має такі додатні
розв'язки: х = 1 , у = 2,
z = 8.
Матимемо задачу: «Виміри
прямокутного паралелепіпеда дорівнюють 1 см, 2 см та 8 см. Обчислити площу
перерізу, проведеного через кінці трьох ребер паралелепіпеда, які виходять з
однієї вершини (або мають спільну точку)». Звичайно, можна було б сформулювати
умову задачі і безпосередньо для прямого тригранного кута: «Площина відтинає
на ребрах прямого тригранного кута
відрізки в 1 см, 2 см та 8 см. Обчислити площу перерізу».
Трохи складнішою буде умова
задачі в такій редакції:
«Площина відтинає на ребрах прямого тригранного кута відрізки, що відносяться, як 1: 2: 8. Знайти величини відсічених відрізків, якщо площа перерізу дорівнює 225 см2».
Аналогічно можна скласти задачі, в яких треба знайти відстань від вершини прямого тригранного кута до площини перерізу, площі проекцій граней-катетів на грань-гіпотенузу тощо.
«Площина відтинає на ребрах прямого тригранного кута відрізки, що відносяться, як 1: 2: 8. Знайти величини відсічених відрізків, якщо площа перерізу дорівнює 225 см2».
Аналогічно можна скласти задачі, в яких треба знайти відстань від вершини прямого тригранного кута до площини перерізу, площі проекцій граней-катетів на грань-гіпотенузу тощо.
Але можна використовувати дані
таблиці 2 і без додаткових обчислень. Для задачі: «Площі
трьох граней прямокутного паралелепіпеда дорівнюють 6 дм2,
32 дм2 та 48 дм2. Обчислити площу перерізу, проведеного
через кінці трьох ребер, які виходять з однієї вершини», дані взято
безпосередньо з таблиці 2 (їх збільшено в два рази).
Крім наведених вище двох
таблиць, учителеві, який складає геометричні задачі, можуть стати в пригоді,
взагалі кажучи, і деякі інші таблиці. Проте досвід показує, що наведені 2
таблиць мають найбільше застосування. Це не означає, що не варто готувати даних
про інші фігури або інші співвідношення.
Пояснимо це на прикладі.
При вивченні піраміди корисно
розв'язати задачу: «Основою піраміди є трикутник з сторонами а, b та с; бічні грані піраміди утворюють з
площиною основи кути по 45°. Знайти бічну поверхню піраміди». Задача цікава ще
й тому, що учні звичайно готові задовольнитися однією відповіддю (вважаючи, що
основа висоти піраміди лежить в межах основи піраміди) замість чотирьох.
Щоб дістати відповідь у цілих
числах (при цілих а, b та с),
треба підібрати а, b та с так, щоб
площа основи виражалася числом виду М2. Якщо маємо на увазі розв'язати
кілька задач цієї групи, то корисно скласти табличку.
Нижче подано таку табличку
(таблиця 3) для сторін, які не перевищують 20.
Таблиця 3
6 7 9
10 11 17
14 11 35
18 19 14
20 42 42
30 2 55
17 6 17
17 9 18
12 10 30
Проте ця таблиця застосовується
значно рідше, ніж перші дві таблиці, яких,
як показує досвід, цілком достатньо для складання стереометричних
задач.
Наведені в цьому розділі приклади
показують, як за допомогою підготовлених таблиць складати варіанти задач на
обчислення. Проте було б помилкою вважати таблиці тільки джерелом матеріалу для
складання задач на обчислення, для складання варіантів існуючих задач. Як ми
вже бачили, вивчення матеріалів таблиць може дати і нові задачі, не аналогічні
вже відомим задачам. До того ж ці задачі можуть бути вправами не тільки на
обчислення, а й на доведення.
Зауважимо, що іноді підбір даних
для варіювання умови задачі може бути здійснений і без попереднього складання
таблиць.
Розглянемо, наприклад, задачу №
24 з § 1 задачника з геометрії Н. Рибкіна (ч. II): «З вершини А прямокутника
АВСD проведено до його площини перпендикуляр АК, кінець К якого віддалений від
інших вершин на 6 см, 7 см і 9 см. Знайти довжину перпендикуляра АK». Цю саму
задачу ми зустрічали і в нших бірниках задач з тими самими числовими даними
(або з буквеними даними).
Можна подумати, що важко
підібрати інші числові значення для відрізків КВ, КС та DK. Але це не так. Саме в даному випадку
підбір числових даних значно простіший, ніж в розглянутих вище прикладах.
Маємо: КА2 + КС2 = КВ2 + КD2, і, отже,
досить знайти дві пари натуральних чисел, суми квадратів яких рівні між собою.
Н. Рибкін виходив з чисел 2 і 9, 6 і 7, але вони навіть не є найменшими
можливими.
Таблиця для цілих довжин сторін прямокутного трикутника дає готові пари
чисел, бо в неї внесено і трикутники, гіпотенузи яких рівні між собою.
Дістаємо зразу три групи пар чисел: 16 і 63, 33 і 56; 13 і 84;
36 і 77; 17 і 144; 24
і 143.
Зрівнювання гіпотенуз, аналогічне
до здійснюваного нами при підборі даних про вписані чотирикутники, дає такі
пари чисел: 7 і 24, 15 і 20; 25 і 60, 39 і 52; 13 і 84, 51 і 68 і т. д.
Чимало прикладів можна знайти в
таблиці 1. Розглянемо паралелограми, які мають однакові
сторони і відрізняються лише діагоналями. Дістанемо з таблиці 1 такі пари чисел: 11 і 23, 17 і 19;
12 і 4, 20 і 30 (можна зменшити числа вдвоє, але ми не міняємо табличних
даних); 13 і 39, 27 і 31 і т. д.
3. Вимірювання відрізка
(сумірного або несумірного з одиницею).
Відношення двох відрізків.
Серед вправ, які даються на
іспитах з геометрії у 8 класі, ми щороку вмішаємо 1-2 вправи на знаходження
спільної міри або з'ясування несумірності двох відрізків. Учні успішно
розв'язують ці вправи.
Проте ми не обмежуємося вказаним
матеріалом. В IX класі при проходженні теми «Правильні многокутники» ми даємо
учням завдання, зв'язані з питанням про несумірність відрізків.
№ 28. Чи
сумірні сторона і діагональ правильного п'ятикутника? (Задача зводиться до
першого прикладу несумірності відрізків).
№ 29. Чи сумірні сторона і
апофема правильного восьмикутника? (Задача зводиться до другого прикладу
несумірності відрізків).
№ 30.
Чи сумірні сторона і діагоналі правильного шестикутника?
№ 31. Чи
сумірна сторона і апофема правильного дванадцятикутника?
Дві останні вправи зв'язані з
третім прикладом несумірності відрізків
і через це розглядаються на гуртку.
Такі вправи полегшують розгляд
питання про ірраціональність відношення довжини кола до діаметра.
Немає коментарів:
Дописати коментар