І етап (шкільний) Всеукраїнської математичної олімпіади.
11 клас
1. В кубі АВСDА1В1С1D1 з ребром а
знайдіть відстань від центра грані АА1D1D до площини ВС1D.
2. Розв’язати рівняння: х+ х-1 =2sin(pi*x*2-1).
Відповідь: x1=-1,
x2=1
3. Сума відстаней від
внутрішньої точки паралелограма до прямих, на яких розташовані сторони
паралелограма дорівнює середньому арифметичному його сторін. Знайти кути
паралелограма.
Вказівка. Провести дві висоти із однієї вершини паралелограма і розглянути подібні прямокутні трикутники, у яких гіпотенуза буде вдічі більша за катет.
Відповідь: кути 30o 150o.
4. Чебурашка додав три послідовних натуральних числа, потім додав три
наступних послідовних натуральних числа, після чого отримані суми перемножив.
Чи міг він отримати число 111111111?
Розв’язання. Одна з двох сум буде парна, оскільки в неї входитимуть 2 непарних доданки та
один парний, а тому отриманий добуток повинен бути парним числом.
Відповідь: не міг
отримати.
5. Знайдіть всі натуральні числа, які можна подати у вигляді
суми двох
взаємно простих чисел,
відмінних від 1. (Взаємно прості числа – це два натуральні
числа, у яких тільки один спільний дільник 1).
Відповідь: всі натуральні числа, крім 1, 2,
3, 4 і 6.
Розв’язання. Розглянемо
спочатку непарні числа. Очевидно, що числа 1 і 3 вказаним способом подати не можна. Нехай N - непарне та N ≥ 5. Тоді N =
2k +1= =k+(k+1), де k - натуральне і k ≥ 2. Так як будь-які два послідовних
натуральних числа взаємно прості, то всі зазначені N задовольняють умові.
Розглянемо парні числа. Безпосередньою
перевіркою переконуємося, що числа 2, 4 і 6 не можна подати вказаним чином.
Решту парних чисел можна розбити на дві групи: числа, кратні 4, тобто N = 4k, і
числа, не кратні 4,
тобто N = 4k+2 (k - натуральне і k ≥2).
В першому випадку: N = 4k = (2k +1)+(2k - 1),
причому НСД (2k+1; 2k - 1) = =НСД (2k - 1, 2) = 1. В другому випадку: N = 4k+ 2
= (2k+3)+(2k - 1), причому НСД (2k+3; 2k - 1) = НСД (2k - 1, 4) = 1.
Для непарних чисел, починаючи з 5, можливо
також і інше подання, яке задовольняє умові: якщо k ≥ 2, то N = 2k+1 = 2+(2k -
1).
Час виконання завдання 4 год. Кожна задача оцінюється в 7 балів
Загальні критерії оцінювання завдань наведено в таблиці.
7
|
Повне правильне розв’язання
|
6-7
|
Повне правильне розв’язання. Є
невеликі недоліки, які в цілому не впливають на розв’язання.
|
5-6
|
Розв’язання в цілому вірне.
Однак воно містить ряд помилок, або не розглянуті окремі
випадки, але може стати правильним після невеликих виправлень або
доповнень.
|
4
|
Правильно розглянуто один з двох (більш складний)
істотних випадків,
або в задачі типу «оцінка-приклад» вірно отримана оцінка.
|
2-3
|
Доведені допоміжні твердження,
що допомагають у розв’язанні задачі.
|
0-1
|
Розглянуто окремі важливі випадки за
відсутності розв’язання (або при помилковому розв’язанні).
|
0
|
Розв’язання неправильне,
просування відсутні. Розв’язання відсутнє.
|
Не можна
зменшувати кількість балів за те, що розв’язання занадто довге. Виправлення в
роботі (закреслення раніше написаного тексту) також не є підставою для зняття
балів. У той же час будь-як завгодно довгий текст розв’язання, що не містить
корисних просувань, повинен бути оцінений в 0 балів.
Немає коментарів:
Дописати коментар